maisto papildai sportui

8-613-76673

Krepšelis tuščias!

BCAA - šakotos grandinės aminorūgštys

2016 balandžio 12

BCAA yra svarbios aerobinį pajėgumą (ištvermę) ugdantiems sportininkams. Ištvermę ugdančių fizinių krūvių metu ir po jų organizmo poreikis BCAA padidėja.

BCAA - šakotos grandinės aminorūgštys

BCAA (angl. brach chain amino acids) – valinas, leucinas, izoleucinas – 3 nepakeičiamos šakotos grandinės aminorūgštys ir sudaro apie 35 proc. raumeninio audinio masės.

BCAA reikšmė sportuojant

Tikslinis BCAA vartotojų segmentas – aerobinį pajėgumą (ištvermę) ugdantys sportininkai. Ištvermę ugdančių fizinių krūvių metu ir po jų organizmo poreikis BCAA padidėja, nes pastarosios unikalios ir nėra metabolizuojamos kepenyse. BCAA iš visų aminorūgščių visų prima gali būti panaudojamos energiniams tikslams, jas paverčiant į gliukozę, ypatingai įveikiant ilgos trukmės fizinius krūvius. BCAA oksidacijos greitis fizinio krūvio metu padidėja 2–3 kartus ir dėl jų oksidacijos gali būti padengiama 1-6 proc. bendrų energijos sąnaudų.

Manoma, kad BCAA (didžiąja dalimi aminorūgštis leucinas) slopina glikogeno panaudojimą ilgos trukmės pratybų metu, ko pasiekoje „taupomos“ glikogeno atsargos raumenyse ir panaudojamos mažesniu kiekiu. Be to, BCAA fizinio krūvio metu apsaugo baltymus raumenyse nuo oksidacinio metabolizmo, po fizinių krūvių slopina raumenų baltymų skilimą, skatina baltymų sintezę, mažina laktato koncentracija kraujyje, greitina atsigavimo procesus.

BCAA ir nuovargis

Padidėjęs organizmo poreikis BCAA kompensuojamas skylant viso organizmo baltymams sportinės veiklos metu. Ilgos trukmės fizinio darbo metu dėl BCAA oksidacijos raumenyse, pastarųjų prieinamumas organizme mažėja, ko pasiekoje sumažėja BCAA koncentracija kraujo plazmoje. Sumažėjus BCAA koncentracijai kraujo plazmoje, keičiasi/padidėja aminorūgščių (laisvo triptofano ir BCAA) santykis. Laisvas triptofanas ir BCAA – tai konkurentinės aminorūgštys, į smegenis patenkančios dalyvaujant analogiškiems aminorūgščių pernešėjams. Sumažėjusi BCAA koncentracija kraujo plazmoje palengvina laisvo triptofano patekimą į smegenis.

Be to, didžioji triptofano dalis kraujo plazmoje yra junginyje su kraujyje esančiais baltymais - albuminais. Triptofanui susijungiant su albuminais dalyvauja ilgos grandinės riebalų rūgštys. Fizinio krūvio metu padidėja riebalų rūgščių koncentracija kraujyje, todėl gali susidaryti didesnis laisvo triptofano kiekis, dėl ko palengvinamas laisvo triptofano patekimas į smegenis. Padidėjusi aminorūgšties triptofano koncentracija smegenyse skatina neurotransmiterio 5-hidroksi triptamino (5-HT) gamybą. Taigi, fizinių krūvių nulemtas aminorūgščių – laisvo triptofano ir BCAA – disbalansas, darydamas įtaką neurotransmiteriui 5–HT smegenyse, nulemia mieguistumą, skatina dėl fizinių krūvių pasireiškiantį nuovargio jausmą.

 

Sportininkams vartojant BCAA maisto papildus prieš pratybas, turėtų būti atitolinamas nuovargio jausmas, gerėti fizinio darbingumo rodikliai. Mokslinių tyrimų duomenimis, BCAA poveikis neurotransmiterio 5-HT gamybai smegenyse moksliškai nebuvo susietas su geresniais sportininkų fizinio darbingumo rodikliais ir BCAA maisto papildų poveikis mažinant nuovargį nebuvo nustatytas.

BCAA maisto papildų vartojimo rekomendacijos

  • Prieš sporto pratybas, o vartojimui rekomenduojama BCAA dozė sudaro 0,03-0,05 g/kg kūno masės.
  • BCAA yra greičiau į kraujotaką įsiurbiamos palyginti su baltymų mišiniais, todėl jas rekomenduojama vartoti ilgos trukmės (> 60 min.) fizinio krūvio metu. Per sporto pratybas vartojimui rekomenduojama BCAA dozė sudaro 2-4 g/valandą (skysta forma).
  • Po fizinio krūvio BCAA koncentracija kraujo plazmoje sumažėja apie 20 proc., todėl geriausiai, kai BCAA atsargos organizme atkuriamos 1 valandos laikotarpyje po sporto pratybų. Po sporto pratybų vartojimui rekomenduojama BCAA dozė sudaro 2-4 g/valandą (skysta forma).
  • Didelės vartojamos BCAA dozės (apie 30 g per dieną) gerai toleruojamos, bet BCAA perteklius mityboje siejamas su padidėjusia amoniako gamyba raumenyse raumenų darbo metu, kas neabejotinai gali daryti neigiamą poveikį ir sumažinti sportininkų fizinio darbingumo rodiklius.

Autorius Dr. Marius BARANAUSKAS